Nejsilnější Škoda Felicia – 2.díl
Uběhlo poměrně dost času od chvíle, kdy jsme vám představili naší Felicii v prvním dílu našeho seriálu. Během posledních měsíců se ale objevilo tolik nových úkolů, které jsme museli upřednostnit, že se na našeho “draka” dostalo až teď.
Nová válcová zkušebna 4x4, možnost úpravy nových vozů BMW, na které se měsíce čekalo a nakonec i chiptuning motorů značek Toyota a Lexus, doplnění o koupení druhé válcové zkušebny. To vše a nejen to, nás poměrně slušně zaměstnávalo.
Teď na podzim to ale konečně vypadá, že bude trochu času zrekapitulovat, co se na autě za poslední dobu změnilo a jak jsme se posunuli dopředu.
Připravili jsme proto druhý díl seriálu, který si právě můžete přečíst.
Podvozek
Jak už jsme psali v prvním díle, Felicii jsme koupili s namontovaným podvozkem HP Sporting. Aby auto mohlo bezpečně jezdit, museli jsme podvozek částečně zrepasovat. Vyrezlé pístnice, téměř bez olejové náplně, horní uložení tlumičů zpuchřelé, resp. místy skoro žádné. Zkrátka o nějakém tlumení nemohla být ani řeč. Pístnice se tedy vyměnily za nové a tlumiče se daly přitvrdit. Stejně tak jsme místo sériového uložení použili tvrdé silentbloky.
Nutný zásah vyžadovaly i poloosy. Byly totiž svařené ze dvou polovin, z nichž jedna část byla z Felicie a druhá z Toleda, navíc velmi křivé. Jedna poloosa měla navíc uražený pojistný kroužek do homokinetického kloubu, takže při plném rejdu vypadávala. Obě poloosy jsme nechali vyvařit, vytvrdit a vyvážit u specializované firmy, za nové se vyměnily i čepy ramen a řízení.
Podvozek je nyní v provozuschopném stavu, i když jde pořád o provizorní řešení. Pokud bychom s autem měli větší plány, museli bychom se k podvozku ještě vrátit a začít úplně od začátku.
Nyní je ale podvozek dostatečně bezpečný, abychom si mohli dovolit s vyšším výkonem vůbec vyrazit na silnici a nemuseli se bát, že se nám rozpadne třeba na válcové zkušebně pod rukama, resp. pod kolama.
Motor
Na motoru bylo potřeba udělat spoustu věcí, vlastně jsme předělali skoro všechno. Ze základního servisu jsme museli předělat odvětrávání spodní komprese, které bylo prasklé. Musela se přetěsnit vana, protože olej byl úplně všude. V souvislosti s olejem jsme měnili také mazací trubku turbodmychadla, včetně přepadu turba zpět. O výměnu si řekl i elektronický potenciometr pedálu plynu, který se občas nechoval zcela korektně.
Abychom měli jistotu, že je motor v pořádku, provedli jsme pro jistotu ještě měření tlaků na jednotlivých válcích. S hodnotami 30, 29, 30 a 29 jsme si potvrdili, že jednotlivé válce jsou v dobré kondici. Zvažujeme, že ještě necháme provést kontrolu vstřikovačů na testeru, abychom si byli jisti, že rozstřik paliva je bez chyb.
Turbodmychadlo
Jak už jsme věděli z prvotních diagnostik, regulace turbodmychadla téměř nefungovala a proto jsme se rozhodli, že turbodmychadlo rovnou zvětšíme. Abychom předešli problémům s přírubami, vybrousili jsme jen vnitřní pouzdro turbodmychadla a použili lopatky z motoru 1.9 TDI 110kW.
Další zásadní problém byl, že ačkoli byla regulace na turbodmychadle podtlaková, původní majitel ji připojil na přetlakový ventil, takže regulace vlastně ani nikdy fungovat nemohla. Museli jsme proto auto dovybavit novým podtlakovým ventilem N75, zásobníkem na podtlak, který v systému chyběl a také zpětným ventilem podtlakového vedení.
Podtlakové regulaci samozřejmě nebyl přizpůsoben ani software, který jsme pochopitelně korektně přemapovali. V souvislosti s řídící jednotkou bylo nutné provést ještě jednu zásadní úpravu a to výměnu snímače tlaku sání. Původní originální snímač totiž měří tlak v sání jen do 2500 mbarů, což je pro naše následné úpravy málo. Proto jsme snímač vyměnili rovnou za 4barový.
Protože u motoru 1Z je snímač tlaku turbodmychadla umístěn přímo v řídící jednotce, provedli jsme alternativní řešení a napojili externí snímač přímo do řídící jednotky, ze které byl původní snímač odstraněn. S novým turbodmychadlem tak můžeme jít přes tlak 2500 mbarů v sání, což je o 600 mbarů víc, než má motor v sérii.
Sání a výfukový systém
Samozřejmě jsme museli provést kompletní výměnu sání, které v původní verzi bylo zcela nedostatečné. Použili jsme proto sání z motoru 1.9 TDI PD a vyměnili i intercooler za větší. Aby úprava byla trochu zajímavá a netypická, rozhodli jsme se umístit intercooler pod kapotu s velkým výdechem pro přístup náporového vzduchu.
Namísto klasického filtr-boxu jsme použili kónusový přímý filtr vzduchu Simota, který jsme dobře odstínili od motoru. Náporově k němu přivádíme vzduch z prostoru předního nárazníku a kapota tvoří horní víko prostoru, tak aby byl filtr dobře utěsněn od zbytku motorového prostoru.
Souběžně se sáním jsme se rozhodli přepracovat i výfukový systém, ze kterého defakto nezbylo nic. Abychom Felicii zatraktivnili, navrhli jsme zkrácený výfuk s bočním výdechem.
Celkový efekt je na vozidle velmi zajímavý, což uvidíte na našich videích. Ty zveřejníme postupně na našem facebooku a také v příštím díle našeho seriálu.
Výsledek?
Ačkoli tohle ještě zdaleka není finální úprava, rozhodli jsme se ověřit, jaký výkon získáme s aktuálními komponenty. Tedy originálním čerpadlem, vstřikovači Bosch DSLA150P764 (otvory o velikosti 0,216 mm) a větším turbodmychadlem přebroušeným z 81 kW na 110kW verzi.
Výsledný výkon s těmito komponenty je 117 kW (159 PS) ve 3777 otáčkách a 370 Nm ve 2559 otáčkách, což jsou hodnoty dle očekávání.
Protože je naším cílem dosáhnout alespoň 200 koní, bude nyní následovat výměna hlavy čerpadla za větší. Tu už máme připravenou k instalaci. Podle výsledků se pak rozhodneme, zda se pustíme i do výměny turbodmychadla za větší. O tom ale zase v dalším dílu našeho seriálu o Škoda Felicia 1.9 TDI, který přineseme během následujících pár týdnů.
12mm hlava čerpadla Zexel
Stav při koupi: vstřiky Bosch 0,216 mm | turbodmychadlo 1.9 TDI 81kW | 100kW a 320 Nm
Stav po 2. dílu: vstřiky Bosch 0,216 mm | turbodmychadlo 1.9 TDI 110kW | sání PD + intercooler pod kapotou | 117kW a 370 Nm