Nejsilnější Škoda Felicia – 1.díl
V prvním článku našeho seriálu o motorech TDI jsme se snažili najít limity sériového motoru 1.9 TDI PD 74kW, který jsme nalezli za hranicí 170 koní. Protože ve vás vzbudil první díl seriálu veliký ohlas, rozhodli jsme se podobný seriál připravit i pro motor 1.9 TDI s rotačním čerpadlem. A protože se nám naskytla možnost výhodné koupě Škody Felicie s implementovaným motorem 1.9 TDI, usoudili jsme, že to je ideální auto pro náš seriál.
Auto jsme koupili od mladého jezdce, který s tímto částečně upraveným vozem jezdil závody do vrchu a protože nebyl s vozem moc úspěsný, rozhodl se ho prodat. Do Felicie byl namontován motor z vozu Seat Toledo 1.9 TDI 66kW, doplněný tryskami Bosch DSLA150P764 a turbodmychadlem ze Škoda Octavia 1.9 TDI 81kW s naklápěním lopatek. Zároveň s motorem byl namontován chladič ztlačeného vzduchu, upravené sání 55mm a podvozek HP Sporting. Ihned po té, co jsme vůz dovezli na naši kladenskou centrálu, provedli jsme vstupní prohlídku, kterou děláme u všech vozů, které nás navštíví.
Důkladná diagnostika ukázala prvotně chybnou regulaci tlaku turba. Ta se následně po mechanické kontrole ukázala jako zcela zaseklá a nefunkční. Turbo tak ve spodním rozsahu otáček nefoukalo a v horním rozmezí zase silně přeplňovalo, což se projevilo občasným uvedením auta do nouzového režimu. Další levnou úpravou byla dioda zastrčená v konektoru místo váhy vzduchu, která měla simulovat trvalý tlak v sání. Zcela zbytečná věc, která se velmi snadno dá řešit softwarově. Následovalo měření výkonu na válcové zkušebně. Výsledná hodnota 100kW a 320Nm je na Felicii jistě solidní, nicméně v kontextu všech instalovaných komponentů (turbo, velké vstřiky, intercooler, sání) to není žádný zázrak. A tak přišlo na řadu stažení software z řídící jednotky.
Uznání za dobře naletované chipy vystřídalo po chvíli velké zklamání z toho, co jsme ve voze našli za úpravu. Šlo o další z velmi odfláknutých chipů, které často vídáme, zcela neupravené některé klíčové mapy, velmi podhodnocený potenciál dávkování paliva délkou vstřiku kompenzovaný naopak nesmyslně přetíženým sériovým čerpadlem. Úpravci zde chyběli elementární znalosti problematiky chiptuningu. Hlavně úprava mapy turbodmychadla rychle vysvětlila, proč je nyní turbo v takto nefunkčním a zuboženém stavu. Regulace se pravděpodobně i vlivem úpravy zkrátka kompletně zapekla.
Co naplat, s takovým autem se dosahovat dobrých výkonů zkrátka nedá. Chudinku Felicii v tom nenecháme a pomůžeme jí získat opět lesk a slávu. Co tedy auto vlastně čeká?
Provedeme kompletní opravu regulace turba, a když už ho budeme mít venku, turbo celé přepracujeme. Předěláme sání vzduchu a zvětšíme intercooler. A hlavně upravíme pořádně software v řídící jednotce, abychom využili celého potenciálu motoru. Podle naměřeného výsledku se pak rozhodneme, jestli ještě dojde na výměnu vstřikovacích trysek za větší. A kdyby to nestačilo, dáme ještě větší turbo a pak ještě větší trysky a ještě větší intercooler :-) Díky stáří vozu ale nemá smysl provádět extrémní výkony, protože by bylo nutné provést výrazné změny na podvozku a brzdovém systému. I tak to ale na titul nejvýkonnější naftové Felicie v ČR bude stačit :)
Jestli vás zajímá, jak tahle úprava dopadne, zůstaňte na příjmu. Nalaďte třeba náš facebook, jakmile budou tyto malé úpravy připravené a odměřené, zveřejníme další část našeho seriálu.