Jak se chipuje Nissan 350Z

nissan-350z-1.jpgOranžová barva prostě ke sporťáku sedí. A když je to taková klasika, jako Nissan 350Z, není co řešit. Tenhle krasavec se k nám dostal kvůli zvýšení výkonu, jak jinak. Majitel si ho nechal přestavět trochu víc a tak už když k nám přijel, byl snížený, s novými brzdami, upgradovaným sáním a s kompletně předělanými výfuky bez katalyzátorů. Ovšem s dvěma závadami v řídící jednotce motoru. Na přístrojové desce se sice chyba neobjevila, nicméně úkol zněl jasně. Zvýšit výkon a přemluvit originální jednotku Hitachi, že katalyzátory jsou pro tenhle našlápnutý šestiválec úplně zbytečná paráda.

Než jsme začli cokoli dělat, protáhli jsme nové svody po silnici a naměřili nejdůležitější jízdní parametry, jako je maximální délka vstřiku, předstih a další. Pak už následovalo nacouvání na naši válcovou zkušebnu výkonu a příprava na měření. Nic se nesmí ponechat náhodě. Bezpečnost automobilu i řidiče během měření je klíčová a tak jsme tentokrát dávali dvojnásobně pozor, aby auto bylo pořádně přikurtované k měřící stolici. Rozjíždíme se a burácející zvuk výfuku dává jasně najevo, že tohle bude opravdu hukot.

nissan-350z-3.jpg

Trojka, čtyřka a už se pomalu snažíme soustředit, aby se v té rychlosti nestalo něco nečekaného. Po důkladném zahřátí motoru přichází na řadu konečně pětka, otáčky pomalu klesají a když se dotknou dvoutisícové hranice otáček, sešlapujeme plný plyn. Odezva pedálu je okamžitá a auto se v místnosti řítí obrovskou rychlostí. V 7000 otáčkách za minutu se ozývá náš pud sebezáchovy a sundaváme nohu z plynu. Ručička se v tu chvíli na malý okamžik zastavuje v rychlosti 270km/h a začíná pozvolna klesat během dojezdové zkoušky. 

Kdo může říct, že se řitil rychlosti skoro 300 za hodinu a při tom se nehnul z místnosti. Je to zvláštní pocit, který ale zažíváme dnes a denně, i když obvykle o fous pomaleji. První výsledek z měření nás trochu překvapil. Výkon 219kW je ale slušný základ, se kterým už jde něco dělat, i když jsme čekali o něco víc. nissan-350z-2.jpgKřivka kroutícího momentu je ale krásně rovná a v celém rozsahu otáček se pohybuje kolem 343 Nm. A tak vyndáváme jednotku a první, co musíme udělat, je stáhnout si originální software z vozu, zazálohovat a začít s úpravami.

Řídící jednotka osazená do Nissanu 350Z je od japonského výrobce Hitachi. Velikost software, který v sobě ukrývá veškeré mapy pro chod a řízení motoru, má v tomto případě velikost 1024kB. Jen jednomegový soubor dokáže zkrotit všech 300 koní? A to tam máme ještě nějaké přidat?

Ale ono to nějak půjde. Do hrnečku přistává další vynikající dávka kávy Lavazza, kterou mimochodem dáváme všem našich zákazníkům během úprav v neomezeném množství, a je čas ponořit se do map. U atmosferických motorů jsou možnosti omezené, délka vstřiku, zapalování, regulace lambda sondy. Stačí vědět co a o kolik a jde to snadno :) Což mi připomíná, že zadní dvě lambda sondy jsme kvůli chybějícícím katalyzátorům museli ještě odprogramovat. 

nissan-350z-4.jpgPo nahrání tuningového souboru zpět do vozu netrpělivě očekáváme výsledek. Výkonová brzda jako by se chtěla při druhém měření vznést i s autem. Po chvíli netrpělivého čekání na výpočet konečně vidíme výsledky. 234kW a 380Nm. To znamená nárůst 15kW a skoro 40Nm v celém spektru otáček. Atmosféra na válcové zkušebně je ale slabá oproti tomu, jaké je první svezení venku. Posunutí citlivosti pedálu plynu navíc zvyšuje euforický pocit z jízdy. Na naše silnice to ale moc není. Chtělo by to spíš vlastní okruh. Snad se ho v Kladně taky jednou dočkáme :-)

Po další důkladné diagnostikce a zkontrolování všech parametrů můžeme konstatovat, že auto ještě víc ožilo a už mu absence lambda sond vůbec nevadí. A pak že benzínové motory nemá cenu upravovat :) Tak příště se budeme těšit třeba na vašeho miláčka.

Podívejte se na video z celé úpravy:

mereni-nissan-350z.jpg

nissan-350z-1.jpg

nissan-350z-3.jpg