Jak se chipuje Nissan 350Z
Oranžová barva prostě ke sporťáku sedí. A když je to taková klasika, jako Nissan 350Z, není co řešit. Tenhle krasavec se k nám dostal kvůli zvýšení výkonu, jak jinak. Majitel si ho nechal přestavět trochu víc a tak už když k nám přijel, byl snížený, s novými brzdami, upgradovaným sáním a s kompletně předělanými výfuky bez katalyzátorů. Ovšem s dvěma závadami v řídící jednotce motoru. Na přístrojové desce se sice chyba neobjevila, nicméně úkol zněl jasně. Zvýšit výkon a přemluvit originální jednotku Hitachi, že katalyzátory jsou pro tenhle našlápnutý šestiválec úplně zbytečná paráda.
Než jsme začli cokoli dělat, protáhli jsme nové svody po silnici a naměřili nejdůležitější jízdní parametry, jako je maximální délka vstřiku, předstih a další. Pak už následovalo nacouvání na naši válcovou zkušebnu výkonu a příprava na měření. Nic se nesmí ponechat náhodě. Bezpečnost automobilu i řidiče během měření je klíčová a tak jsme tentokrát dávali dvojnásobně pozor, aby auto bylo pořádně přikurtované k měřící stolici. Rozjíždíme se a burácející zvuk výfuku dává jasně najevo, že tohle bude opravdu hukot.
Trojka, čtyřka a už se pomalu snažíme soustředit, aby se v té rychlosti nestalo něco nečekaného. Po důkladném zahřátí motoru přichází na řadu konečně pětka, otáčky pomalu klesají a když se dotknou dvoutisícové hranice otáček, sešlapujeme plný plyn. Odezva pedálu je okamžitá a auto se v místnosti řítí obrovskou rychlostí. V 7000 otáčkách za minutu se ozývá náš pud sebezáchovy a sundaváme nohu z plynu. Ručička se v tu chvíli na malý okamžik zastavuje v rychlosti 270km/h a začíná pozvolna klesat během dojezdové zkoušky.
Kdo může říct, že se řitil rychlosti skoro 300 za hodinu a při tom se nehnul z místnosti. Je to zvláštní pocit, který ale zažíváme dnes a denně, i když obvykle o fous pomaleji. První výsledek z měření nás trochu překvapil. Výkon 219kW je ale slušný základ, se kterým už jde něco dělat, i když jsme čekali o něco víc. Křivka kroutícího momentu je ale krásně rovná a v celém rozsahu otáček se pohybuje kolem 343 Nm. A tak vyndáváme jednotku a první, co musíme udělat, je stáhnout si originální software z vozu, zazálohovat a začít s úpravami.
Řídící jednotka osazená do Nissanu 350Z je od japonského výrobce Hitachi. Velikost software, který v sobě ukrývá veškeré mapy pro chod a řízení motoru, má v tomto případě velikost 1024kB. Jen jednomegový soubor dokáže zkrotit všech 300 koní? A to tam máme ještě nějaké přidat?
Ale ono to nějak půjde. Do hrnečku přistává další vynikající dávka kávy Lavazza, kterou mimochodem dáváme všem našich zákazníkům během úprav v neomezeném množství, a je čas ponořit se do map. U atmosferických motorů jsou možnosti omezené, délka vstřiku, zapalování, regulace lambda sondy. Stačí vědět co a o kolik a jde to snadno :) Což mi připomíná, že zadní dvě lambda sondy jsme kvůli chybějícícím katalyzátorům museli ještě odprogramovat.
Po nahrání tuningového souboru zpět do vozu netrpělivě očekáváme výsledek. Výkonová brzda jako by se chtěla při druhém měření vznést i s autem. Po chvíli netrpělivého čekání na výpočet konečně vidíme výsledky. 234kW a 380Nm. To znamená nárůst 15kW a skoro 40Nm v celém spektru otáček. Atmosféra na válcové zkušebně je ale slabá oproti tomu, jaké je první svezení venku. Posunutí citlivosti pedálu plynu navíc zvyšuje euforický pocit z jízdy. Na naše silnice to ale moc není. Chtělo by to spíš vlastní okruh. Snad se ho v Kladně taky jednou dočkáme :-)
Po další důkladné diagnostikce a zkontrolování všech parametrů můžeme konstatovat, že auto ještě víc ožilo a už mu absence lambda sond vůbec nevadí. A pak že benzínové motory nemá cenu upravovat :) Tak příště se budeme těšit třeba na vašeho miláčka.
Podívejte se na video z celé úpravy: