Turbodmychadlo
Turbodmychadlo funguje podobně, jako spalinami poháněné čerpadlo nasávaného vzduchu. Pohonnou jednotkou „turba“ je turbína, jejíž hlavní a jedinou funkcí je zvýšení nasávaného objemu vzduchu do motoru a tím i zvýšení výkonu motoru. Turbodmychadlo chytře využívá dříve nevyužitý potenciál výfukových plynů, které jsou vháněny z motoru do výfukového systému. Jedinou výraznější nevýhodou je mírný nárůst hmotnosti motoru.
Konstrukčně se turbodmychadlo skládá z dmychadlové a turbínové části. Primární funkcí dmychadlové části je stlačování vzduchu a tím zvyšování objemové účinnosti motoru. Část turbínová pohání dmychadlo. K tomu využívá právě výfukové plyny.
Pro regulaci tlaku jsou výrobci využívány dva systémy regulace.
1) systém wastegate - jedná se o klapku, která odvádí za pomoci mechanické regulace tlaku přebytečné plyny za turbínu a tím snižuje její účinnost. Tato regulace byla využívána u starších systémů a je technicky velmi jednoduchá na údržbu. Řízená může být buď mechanicky, tedy samotným tlakem z nasávané části, anebo elektronicky, kdy otevření přepadu definováno v řídící jednotce motoru, která přes elektropneumatický ventil otevírá přepad v požadovaném režimu.
2) systém VGT - tedy naklápění lopatek turbodmychadla, kdy je elektronicky řízené naklopení lopatek turbíny schopné lépe reagovat na požadovaný tlak. Díky tomu je možné dosáhnout vyššího tlaku v nižším rozsahu otáček a celkově více reagovat na potřeby motory v různých režimech. Z důvodu vysokých teplot se tento způsob nevyužívá u benzínových motorů.
Pro zajištění správné funkce turbodmychadla po celou dobu jeho životnosti je nutné dodržovat určitá pravidla.
1) dodržovat pravidelné výměny kvalitního motorového oleje.
2) po jízdě před vypnutím motoru je vhodné nechat motor běžet aspoň dvě minuty na volnoběžné otáčky a zajistit tak jeho ochlazení. Pokud tak neučiníme, riskujeme, že v turbu přestane cirkulovat olej a může tím dojít k jeho přepálení, což může vést k ucpání přívodu oleje a následně tím i k dalšímu mechanickému poškození turba.
Automobily vybavené turbodmychadlem jsou více než vhodné pro chiptuning. U přeplňovaných benzínových a naftových motorů jsme schopni pomocí chiptuningu navýšit výkon až o 35%.