Chiptuning Octavia 1.6 TDI 77kW
Motory 1.6 TDI CR se staly vlajkovou lodí posledních let mezi naftovými hnacími agregáty celého koncernu VW / Škoda. Ve vozech se pohybují celkem tři různé motorizace. Nutno hned na úvod říct, že jsou po mechanické stránkce všechny tyto výkonové verze skoro stejné.
Stejný motor, jiný výkon - aneb dorovnání na 77kW
Pokud patříte mezi majitele jednoho ze dvou nejslabších verzí tohoto motoru, tedy 55 nebo 66kw, je možné velmi snadno dorovnat výkon na nejsilnější verzi 77kW. To ocení zejména všichni, kterým tuning a zvyšování výkonu nic neříká. Se stejnými komponenty zkrátka oficiálně jezdí verze 77kW a není sebemenší důvod ji do automobilu nepřizpůsobit. Vstřikovače, turbodmychadlo i spojka jsou totožné. Tuto úpravu samozřejmě rádi na požádání také provedeme. Softwarově je dokonce stejná i většina mapových polí, omezeny jsou jen segmenty kroutícího momentu v zácislosti na otáčkách, ačkoli např. citlivost pedálu plynu i plnící tlak turbodmychadla jsou nastaveny v naprosto stejném měřítku. Pro ty, kteří chtějí navíc provést chiptuning, se však otevírají mnohem větší možnosti.
Jak jezdí 1.6 TDI CR 77kW
Typickým zástupcem tohoto motoru je Škoda Octavia 1.6 TDI CR 77kW, stejný motor ale najdeme např. i u VW Passat, Golf a mnoho dalších. Tato motorizace tak nahradila o něco objemnější motor s obsahem 1.9 litru a ačkoli má papírově stejný výkon jako předchozí modely, celkový projev vozu je výrazně horší. Důvodů k tomu je víc, předně je to přítomnost filtru pevných částic ve voze. Velmi podstatným faktem ale je i zkrátka o 3 desetiny litru menší objem válců.
Přestože je celkový objem nasávaného vzduchu díky turbodmychadlu s vyšším výtlakem stejný, projev vozu je od spodního rozsahu otáček znatelně horší. Menší objem motoru je pro tento projev vždycky negativní. I proto je chiptuning u tohoto vozu tolik oblíbený a dodává vozidlům chybějící dynamiku.
Po úpravě je výkon vozu znatelně větší a na rozdíl od originálního nastavení "táhne" motor daleko lépe při rozjezdu a následné předjíždění není problém ani na dálnici. Ve vyšších otáčkách reaguje pružněji ve verzích Optimal i MaximalPower. Úprava je tak znát ihned po úpravě při prvním svezení. Stále častěji se však setkáváme s nedokonalou úpravou, kterou si zákazníci nechávají provést u některých konkurenčních firem. Vozidla jsou totiž vybavena novým typem řídící jednotky Siemens Continental s velmi podrobně provedenou definicí palivových map. Důsledkem je, že software obsahuje kolem 30 - 40 map jen pro definici množství vstřikovaného paliva v závislosti na otáčkách a požadovaném kroutícím momentu. U řídících jednotek Bosch se pro porovnání toto číslo pohybuje obvykle kolem 1-5.
Mapa maximálního množství vstřikovaného paliva - otáčky vs. požadovaný kroutící moment
Pokud není navýšení hodnot provedeno korektně ve všech mapách, množství vstřikovaného paliva následně zůstává nezměněné a úpravce tak jen lehce zvedne plnící tlak. Tato skutečnost se dá velmi snadno ověřit pomocí diagnostiky VAG-COM, resp. VCDS. Při zobrazení parametrů motoru je nutné sledovat údaj Množství vstřikovaného paliva v mg (v anglické verzi Mean Injection Quantity mg/str). Pokud je číslo kolem hodnoty 55mg / vstřik, úprava nebyla provedena korektně a výkon vozu je defakto nezměněný.
V případě, že jste si úpravu nechali provést u některé z konkurenčních firem a máte pocit, že výkon není dostatečný, nabízíme provedení analýzy vašeho software zdarma. U těchto vozidel provádíme díky nejnovějšímu vybavení stažení software řídící jednotky motoru přes diagnostické rozhraní a výsledek jsme tak schopni odhalit během 10 minut.