Chiptuning motorů 1.2 TSI

motor-tsi-seat.jpgBěhem let se chiptuning celkem slušně zabydlel ve společnosti a o jeho výhodách a možnostech dnes už ví mnoho lidí. Ačkoli se úpravy provádějí v naprosté většině hlavně u naftových motorů, najdou se i výjimky. Od úpravy benzínového motoru jsou často zákazníci odrazováni užitaveli, kteří problematice buď nerozumějí a nebo měli špatnou zkušenost. Hlavním argumentem bývá chybný dojem z toho, že benzínový motor nejde upravit tak, aby byl nárůst znatelný. Opak je ale pravdou.

 

Mezi nejčastěji upravované benzínové motory patří agregát 1.2 TSI z produkce koncernu VW/Škoda, umístěný v modelech jako Fabia, Roomster nebo Yeti (popř. Polo, Golf, Passat, Ibiza, Cordoba a další). Tato motorizace se prodává v provedení 63kW a 77kW. Hned na úvod je nutné podotknout, že motory jsou defakto totožné. Nižší výkon je u 63kW verze definován pouze ponížením kroutícího momentu v řídící jednotce motoru. Pro majitele slabšího motoru je proto prvotní dobrou zprávou, že je možné výkon snadno minimálně dorovnat do silnější verze, protože mechanické komponenty jsou stejné.

 

tsi_graf_skodaauto.png

Nicméně, chiptuning je hlavně o zvyšování výkonu a využití skrytých rezerv, a proto je možné jít ještě mnohem dál. Díky tomu, že je vůz osazen turbodmychadlem a je tudíž možné zvýšit množství nasávaného vzuchu do motoru, lze bezpečně docílit výrazného nárůstu kroutícího momentu až na úroveň 220 Nm. To znamená navýšení u slabší verze o 60Nm (+35%), resp. 40Nm u verze silnější (+22%). Díky tomu vozidlo výrazně ožije a zejména ve středním režimu otáček (2000-4000) reaguje svižně, což oceníte hlavně při předjíždění.

 

Pokud jde o samotný výkon, ten se samozřejmě mění v závislosti na těchto hodnotách obdobně, konkrétně u obou verzí lze dosáhnout přibližně 93kW, což je +30kW u slabší, resp. +16kW u silnější verze. Nejde ale jen o samotný počet kW, citelné je i posunutí maxima do nižších otáček, jak můžete vidět v grafu z válcové zkušebny výkonu. Vždy je pochopitelně výkon rozdílný podle toho, jak je vozidlo zajeté a v jakém je technickém stavu. Pro dosažení optimálního výkonu je také nutné použití kvalitního paliva, ideálně s minimálně 98 oktany. Ani množství oktanů ale nemusí být vždy tím nejdůležitějším. Velkou roli kraje i kvalita samotného benzínu, která je v našich podmínkách zejména u neznačkových čerpacích stanic dosti nízká a také kvalita zapalovacích svíček, kterou není dobré u benzínových motorů podceňovat.

 

V naší nabídce najdete ale úpravy skoro všech existujících motorizací, včetně atmosferických motorů.

 

Graf měření z válcové zkušebny výkonu po úpravě:

graf mereni Fabia TSI.png

Zdroj: chiptuning.cz