Chiptuning motorů 1.2 TSI
Během let se chiptuning celkem slušně zabydlel ve společnosti a o jeho výhodách a možnostech dnes už ví mnoho lidí. Ačkoli se úpravy provádějí v naprosté většině hlavně u naftových motorů, najdou se i výjimky. Od úpravy benzínového motoru jsou často zákazníci odrazováni užitaveli, kteří problematice buď nerozumějí a nebo měli špatnou zkušenost. Hlavním argumentem bývá chybný dojem z toho, že benzínový motor nejde upravit tak, aby byl nárůst znatelný. Opak je ale pravdou.
Mezi nejčastěji upravované benzínové motory patří agregát 1.2 TSI z produkce koncernu VW/Škoda, umístěný v modelech jako Fabia, Roomster nebo Yeti (popř. Polo, Golf, Passat, Ibiza, Cordoba a další). Tato motorizace se prodává v provedení 63kW a 77kW. Hned na úvod je nutné podotknout, že motory jsou defakto totožné. Nižší výkon je u 63kW verze definován pouze ponížením kroutícího momentu v řídící jednotce motoru. Pro majitele slabšího motoru je proto prvotní dobrou zprávou, že je možné výkon snadno minimálně dorovnat do silnější verze, protože mechanické komponenty jsou stejné.
Nicméně, chiptuning je hlavně o zvyšování výkonu a využití skrytých rezerv, a proto je možné jít ještě mnohem dál. Díky tomu, že je vůz osazen turbodmychadlem a je tudíž možné zvýšit množství nasávaného vzuchu do motoru, lze bezpečně docílit výrazného nárůstu kroutícího momentu až na úroveň 220 Nm. To znamená navýšení u slabší verze o 60Nm (+35%), resp. 40Nm u verze silnější (+22%). Díky tomu vozidlo výrazně ožije a zejména ve středním režimu otáček (2000-4000) reaguje svižně, což oceníte hlavně při předjíždění.
Pokud jde o samotný výkon, ten se samozřejmě mění v závislosti na těchto hodnotách obdobně, konkrétně u obou verzí lze dosáhnout přibližně 93kW, což je +30kW u slabší, resp. +16kW u silnější verze. Nejde ale jen o samotný počet kW, citelné je i posunutí maxima do nižších otáček, jak můžete vidět v grafu z válcové zkušebny výkonu. Vždy je pochopitelně výkon rozdílný podle toho, jak je vozidlo zajeté a v jakém je technickém stavu. Pro dosažení optimálního výkonu je také nutné použití kvalitního paliva, ideálně s minimálně 98 oktany. Ani množství oktanů ale nemusí být vždy tím nejdůležitějším. Velkou roli kraje i kvalita samotného benzínu, která je v našich podmínkách zejména u neznačkových čerpacích stanic dosti nízká a také kvalita zapalovacích svíček, kterou není dobré u benzínových motorů podceňovat.
V naší nabídce najdete ale úpravy skoro všech existujících motorizací, včetně atmosferických motorů.
Graf měření z válcové zkušebny výkonu po úpravě:
Zdroj: chiptuning.cz