Analýza Škoda Fabia 3
Nová Škoda Fabia je už pár měsíců na světě a my musíme také přiložit ruku k dílu. Prozatím není možné nové motory upravovat, nicméně i my se podílíme na vývoji, aby úpravy byly co možná nejdříve dostupné.
Každý vývoj začíná u originálního softwaru a proto jsme si u nových motorizací 1.2 TSI 81kW a 1.4 TDI 66kW provedli testovací jízdy a měření výkonu. Pojďme se podívat, jak si oba motory vedou.
Škoda Fabia 1.4 TDI CR 66kW
Automobilka Škoda Auto se rozhodla jít cestou snižování objemu motoru. V tomto případě bohužel nejde o zmenšení velikosti válce ze 400ccm na 350ccm, ale o ubrání jednoho válce, takže se nám každý válec naopak zvětšil na 466ccm. Charakteristický traktorovitý zvuk tříválce bohužel nechybí, nicméně o něco kultivovanější chod oproti jedničkové Fábii se stejnou motorizaci přeci jen zaznamenat lze.
Testovaný vůz, který nám zapůjčilo oficiální zastoupení Śkoda - Auto Kralupy a.s., byl v konfiguraci se sedmistupňovou převodovkou DSG. Motor má překvapivě rychlý nástup a reaguje pružněji, než třeba čtyřválcový motor 1.6 TDI 66kW v Octávii. Je to dáno jedna nižší hmotnosti vozu, hlavně ale díky kroutícímu momentu položenému do nízkých otáček. Už v 1700 otáčkách je dosaženo maximálního kroutícího momentu.
Oproti tomu horní rozsah otáček je velmi nevýrazný a nutí vás velmi brzy řadit. Ostatně DSG převodovka vám stejně nedovolí motor vytočit přes 4250 otáček, přestože pojedete v manuálním režimu řazení.
Chiptuning na tomto voze bude velkým přínosem. Dokáže zvýšit kroutící moment v dolním režimu otáček, hlavně ale nabídne možnost posunutí výkonu i do výššího spektra otáček, což bude výhodné hlavně při předjíždění.
Tento motor využívá vstřikování Delphi s řídící jednotkou DCM 6.2, která je použita také v novém VW Polo. Aktuálně se pracuje na vytvoření technologie, která umožní rychlé a bezpečné programování jednotek. Prozatím pracujeme na vývoji software.
Škoda Fabia 1.2 TSI 81kW
Oproti dvojkové Fábii přibyly do motoru 3 kilowatty navíc. Tento motor není u koncernu žádnou novinkou, přesto však je osazen novějším typem řídící jednotky Bosch Motronic MED17.5.25 Díky několika úpravám a hlavně přítomnosti šestistupňové převodovky dokáže splnit i nejpřísnější normu Euro 6.
Pocitově je na tom stejně, jako předchozí TSIčka. Do 2000 otáček velmi pomalý náběh, který se postupně stupňuje a ve 4000 otáčkách je cítit, jako by se vůz opět o trochu více probral. Pro milovníky superrychlé jízdy to ale není a při předjíždění se bude hodit každý koník navíc.