Zápis chiptuningu do technického průkazu
Od 1. června 2017 platí novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Ta mimo jiné stanovuje, že pokud je na vozidle provedena jakákoli změna, která není schválená, stává se vozidlo nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli již v roce 2016 zahájit schvalovací proces našich úprav a v roce 2017 získali schválení hromadných přestaveb vozidel od ministerstva dopravy.
Jak se liší schválená a neschválená úprava
Schválenou úpravu smí provádět pouze společnost, která prošla schvalovacím procesem, získala oprávnění od ministerstva dopravy a dodržuje předepsané postupy. Stanovený postup mimo jiné nařizuje:
- provést na vozidle měření výkonu motoru před a po úpravě
- provést na vozidle měření emisí a zajistit jejich plnění v rozsahu SME
- provést na vozidle podrobnou diagnostiku a provést o ní záznam
- provést na vozidle úpravu pouze změnou softwaru a nikoli použitím paralelní řídící jednotky
Všechny tyto úkony provádíme na všech vozidlech.
Jak se liší zapsaná a nezapsaná úprava?
Všechny námi prováděné úpravy, u kterých nárůst výkonu nepřesáhne 20 %, jsou prováděny v rámci schválení a plní veškerá nařízení zákona. Takto provedená úprava garantuje, že na vozidle v důsledku úpravy nebudou navýšeny emise výfukových plynů a že nebude snížena životnost motoru. Z formálního hlediska je však nutné každou takto provedenou schválenou úpravu zapsat i do technického průkazu vozidla.
Pokud se rozhodnete provést schválenou úpravu bez zápisu do TP, můžete si být jisti, že úprava z hlediska emisní a technické kontroly nebude znamenat žádné potíže a vozidlo se během testů bude chovat stejně, jako v případě továrního nastavení. Na vozidlo s nezapsanou úpravou, ačkoli splňuje všechny podmínky, je však z hlediska zákona formálně nahlíženo jako na vozidlo nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Je tedy na každém provozovateli vozidla, zda chce mít schválenou úpravou také formálně v pořádku.
Proč je zápis do TP zpoplatněn
Celý schvalovací proces byl časově i finančně velice náročný. Protože celkové náklady na provedení všech schvalovacích testů, včetně zajištění všech testovaných vozů, přesáhly 1 milion korun, bylo nutné tyto náklady promítnout i do cen našich úprav. Poplatek za zápis úpravy do technického průkazu tak kromě těchto nákladů pokrývá i zvýšené administrativní náklady na vytvoření dokumentace ke každému vozidlu a zanesení úpravy do databáze CIS-STK.
Co je podmínkou schválené úpravy:
- úpravy zvýšení výkonu smějí provádět pouze certifikované společnosti se schválením ministerstva dopravy, které prošly zkušebními testy a schvalovacím řízením
- na každém vozidle je provedena podrobná diagnostika motoru vozidla
- na každém vozidle je provedeno měření výkonu motoru na kalibrované válcové zkušebně výkonu
- na každém vozidle je provedeno měření emisí kalibrovaným emisním testrem
- úpravou nedojde k navýšení maximálního výkonu motoru o více než 20 %
- úprava je provedena na ohlášeném autorizovaném pracovišti úpravce
- při úpravě nesmí být použito přídavné paralelní řídící jednotky (powerbox)
Jaké úpravy nesplňují podmínky schválení:
- úpravy provedené mobilně mimo provozovnu
- úpravy, na kterých není provedeno měření výkonu motoru
- úpravy, které nesplňují emisní limity, což musí být ověřeno emisním testem úpravce
Naše společnost je držitelem schválení hromadných přestaveb vozidel spočívající ve změně výkonu a průběhu točivého momentu dodatečnými softwarovými úpravami na základě HP-0285.
Další služby |
Průvodce chiptuningem |
Mohlo by vás zajímat
|